אחת הדרכים הנפוצות לעצמאות כלכלית הינה באמצעות שיטת הזכיינות ( Franchising ).
מדובר בקשר עסקי בו מקבל הזכיין זכות שימוש במותג מבעל הזכויות בו. להלן אמנה בקצרה את
היתרונות והחסרונות העיקריים של הזכיינות מנקודת ראותו של הזכיין.
יתרונות
1. שיטה יעילה ומהירה להקמת עסק ע"י כניסה לרשת מצליחה, בעלת מותג מוכר בשוק. הנאה ממוניטין
הרשת ומקהל לקוחות המכיר את מוצרי הזכיון ויתרונותיהם.
2. הזכיין מקבל סיוע רב בעת הקמת העסק – כל המידע הנדרש, סיוע בבחירת מיקום העסק,
עיצובו, גיוס והדרכת כוח אדם וכו'.
3. הרשת מעבירה לזכיין את הידע המקצועי הנדרש, שיטות עבודה, שיטות ניהול ושיווק, שהינן פרי
נסיון רב בענף של שנים רבות.
4. סיכון נמוך ברכישת זכיון. עקב נסיונה של הרשת מזכיונות קיימים והיותה בעל אינטרס בהצלחת
הזכיין, ברוב המקרים נערכת בדיקה מקיפה מראש ונמנעים כשלונות. במקרה של כשלון עסקי יש ערך
לזכיון ולמוצרים וניתן להעבירם לרשת או למוכרם לזכיין חדש.
5. הזכיין נהנה מפרסום העסק ע"י הרשת.
6. לזכיין מקורות טובים ומהימנים לרכישת סחורה.
7. למעט התשלום עבור רכישת הזכיון, הזכיין משלם עבור הזכיון רק על בסיס הצלחה, בצורה
של אחוזים מהרווחים או תמלוגים כאחוז מהמכירות.
8. בד"כ ניתנת לזכיין בלעדיות על שימוש במותג באזור גיאוגרפי מסויים.
9. עקב השתייכות לרשת מצליחה נהנה הזכיין מחסכון יחסי בהוצאות הפרסום, אדמיניסטרציה וכו'.
10. לזכיין אפשרות לקבל אשראי ביתר קלות לרכישת הזכיון ו/או לפעילות השוטפת עקב המוניטין
של הרשת והסיכון הנמוך.
חסרונות
1. עלויות רכישת הזכיון והתאמת העסק לצרכי הרשת (המהוות בד"כ תנאי לקבלת הזכיון) עלולות להיות
גבוהות ויש לבחון את הכדאיות הכלכלית של השקעה בעסק מסוג זה.
2. למעשה הרשת מעניקת הזכיון שותפה בעסק לכל דבר, ונהנית מאחוזים מהרווחים/מהמכירות.
3. הזכיין כפוף להחלטות הרשת, למדיניותה, שיטות עבודתה ודרישותיה, כולל התחייבות לרכישת
המוצרים ממנה, גם אם מחיר המוצרים גבוה וניתן לרוכשם ממקור זול יותר.
הזכיין כפוף לכללי ומדיניות הרשת בנושאים כגון רכש, תמחור, פרסום, גיוס כוח-אדם וכו'.
4. מאחר ובישראל אין עדיין חקיקה ספציפית המסדירה את נושא הזכיינות, הסכם זכיינות שאינו
מגדיר בצורה חד משמעית את זכויות וחובות שני הצדדים עלול ליצור בעיות ו/או עימותים
משפטיים בהמשך.
5. לא תמיד ניתן למכור את הזכיון לגוף אחר או להורישו – כפוף לתנאי הזכיון.
6. סיכון בעת התמוטטות עסקית של הרשת ( כמו במקרים של ראש אינדיאני, רשת פרוזן יוגורט,
נרגילה וכו').
לסיכום, הזכיינות הינה מודל עסקי שאינו מתאים בהכרח לכל יזם, אולם מי שבוחר בדרך זו צריך